فاطمه (س) به عنوان اسوه بشریت و یک فعال اجتماعی. نشست تخصصی «فاطمه فاطمه است» از سوی کارگروه تعمیق باورهای دینی و کارگروه مدیریت و مشارکت اجتماعی و سیاسی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد. به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «فاطمه فاطمه است» از سوی کارگروه تعمیق باورهای دینی و کارگروه مدیریت و مشارکت اجتماعی و سیاسی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با هدف شناخت ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد. فاطمه (س) یک فعال اجتماعی بود. محمدزاده پژوه ...

فاطمه (س) به عنوان اسوه بشریت و یک فعال اجتماعی

 
title

نشست تخصصی «فاطمه فاطمه است» از سوی کارگروه تعمیق باورهای دینی و كارگروه مدیریت و مشاركت اجتماعی و سیاسی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «فاطمه فاطمه است» از سوی کارگروه تعمیق باورهای دینی و كارگروه مدیریت و مشاركت اجتماعی و سیاسی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با هدف شناخت ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد.

فاطمه (س) یک فعال اجتماعی بود

محمدزاده پژوهشگر تاریخ با اشاره به الگوسازی از زندگی حضرت زهرا (س) در زندگی معاصر تصریح کرد: در جامعه امروز زنانی مورد توجه هستند که به عنوان الگو برای جامعه مطرح است. قرآن در این خصوص از زن حاکم نام می برد و یا در جای دیگری قرآن از مریم سخن می گوید زنی که مسیحیت را جهانی می کند و بعد  از مسیح این مریم است که این دین را زنده نگه می دارد. در جایی دیگر از دختران ش��یب که دامدار بودند و یا آسیه زن فرعون که مورد علاقه و عشق فرعون است نام می برد؛ یعنی این ها زنانی هستند که در جامعه نقش دارند و نقش آن ها اجتماعی و سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه تولد حضرت زهرا در اوایل بعثت قرار داشته ادامه داد: ایشان در دفاع از رسوالله(ص) و در مقابل آزار و اذیت وارد صحنه می شود و مانع ترور حضرت در مسجدالحرام نیز بوده اند. بعد از آن حضرت زهرا(س)  در کنار پدر و مادرش و مسلمانان در شعب ابی طالب حضور دارد و بعد از آن فاطمه(س) بیشتر در کنار پدر است . هجرت پدیده ای تاریخ ساز است و حضرت زهرا (س) در این پدیده ها مشارکت دارند.

این پژوهشگر تاریخ گفت: زهرا(س) هجرت کرد و در سال دوم هجرت ازدواج می کند؛ ایشان بسیار زود مادر می شود و در امر همسری و مادری بسیار کوشا فعالیت می کنند به نحوی که کارهای درون خانه با حضرت است. حضرت علی در ۲۶غزوه حضور داشتند در طول ٢٣ سال رسالت پیامبر(ص) در همه آنها امیرالمومنین حضور داشته به جز تبوک ؛ در بسیاری هم فرمانده جنگ ها امیرالمومنین بوده و در غیاب حضرت هم کارها به عهده زهرا(س) بوده است.

محمد زاده افزود: ایشان چهار فرزند داشته و نقش خود را در تربیت فرزندانش بسیار شگفت انگیز انجام داده است. تربیت فرزند در دوره جنگ بسیار سخت تر از دوره آرامش و صلح است و فاطمه فرزندانش را در زمان جنگ پرورش داده است.

وی ادامه داد: اما فاطمه(س)  وظیفه اجتماعی خود را فراموش نکرد و رسول خدا از بعد از واقعه احد فاطمه(س) را همراه خود به دیدار کشته شدگان برد تا به خانواده ها و کشته شدگان سرکشی کند؛ ایشان در سه جنگ حضور داشتند و در این عرصه کارهایی مانند پرستاری ، حضور در کنار پدر و حضور بر بالین شهدا را عهده دار بودند. ایشان نه تنها همراه پدر است بلکه از طرف وی ماموریت دارد که به خانواده شهدا رسیدگی کند و تلاش جدی برای رفع مشکلات آنها داشت و همراه با فرزندانش در تشییع شهدا شرکت می کرد. حضرت زهرا به طور مرتب به احد می رفت و بر سر مزار شهدا اشک می ریخت .

محمد زاده تصریح کرد: ایشان سمت مشاوره اجتماعی هم داشته اند و نه تنها پاسخگوی سوالات (سوالات فقهی) بودند بلکه نقش موثر اجتماعی را هم ایفا می کردند. 

وی با اشاره به نقش عظیم حضرت زهرا (س) گفت: بعد از صلح حدیبیه هم ابوسفیان به مدینه می آید و وارد خانه فاطمه (س) می شود و در خواست وساطت میکند که این ها بیانگر همان نقش عظیم و موثر است. در جهان اسلام ما الگویی جز فاطمه(س)  نداریم؛ ما اگر فقیه می خواهیم فاطمه (س) است و اگر متکلم شیعی می خواهیم باز هم فاطمه (س) است و در یک کلام حضرت زهرا(س) در همه ی عرصه ها حضور داشتند و ندانستن تاریخ و ندانستن ما به دلیل گناه نابخشودنی تاریخ نگاران است.

فاطمه (س) اسوه همه بشریت است

در ادامه این نشست منصوره شایسته دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی گفت: براساس تفکر شیعی تمام پیامبران و  ائمه معصومین از موهبت عصمت برخوردار هستند و فاطمه زهرا(س) هم همین طور بودند.

وی افزود: پیامبر(ص) می گوید زهرا(س) آنچنان ارزشمند است که رضای او رضای خداوند و غضب او غضب خداوند است. بنابراین در قدم اول اثبات می شود که حضرت زهرا تمام ابعاد انسان کامل را دارد اما این جایگاه کاربرد امروزیش چیست؟

شایسته ادامه داد: این مسیر برای همه ی انسان ها طراحی شده است و نه تنها حضرت زهرا(س)؛ ولی نیازمند همتی بلند است که این همت در زهرای مرضیه بوده است ولی متاسفانه امروزه اهتمام به سیر سلوکی صورت نمی گیرد. استعداد انسان کامل مخصوص همه ی انسان هاست اما اهتمام به این امر لوازمی دارد. 

حضرت زهرا (س) مشارکت سیاسی و کنشگری سیاسی داشتند

در ادامه نشست زهرا نژاد بهرام دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: حضرت زهرا یکی از بسترهای فعالیت سیاسی در عصر خودش را رقم زد که در آن مقطع تاریخی به روشنی صفحه اختصاصی را از فعالیت سیاسی ایجاد کرد .

وی با بیان اینکه قبل از بحث از رفتارهای سیاسی آن حضرت لازم است چند کلید واژه تعریف شود افزود: مشارکت سیاسی یکی از آن کلید واژه هاست بدان معنی که هرنوع اقدام داوطلبانه، هدفمند و آگاهانه در جهت ایجاد تغییر در شرایط سیاسی با عنوان مشارکت سیاسی معنا می شود. کنشگر ی سیاسی مفهوم دیگری است که  هرنوع رفتار فاعلانه، اگاهانه و داوطلبانه و هدفمند در جهت ایجاد تغییر در شرایط سیاسی نیز را باید کنشگری سیاسی نامید.
وی قدرت سیاسی را کلید واژه دیگری نامید و گفت: توانایی انجام کاری در جهت ایجاد تغییر و اثر گذاری بر شرایط سیاسی به معنای قدرت سیاسی است که در کنار آن می توان به تعریف واژه قدرت نیز پرداخت که مبنی بر این است که

توانایی انجام کار که درقالب تغییر بر رفتار ، بر اقدام ؛ بر کنش های افراد است.

نژاد بهرام با تعریف مفاهیم بالا تصریح کرد: حضرت زهرا در برخی مقاطع تاریخی مشارکت سیاسی داشتند و در برخی موارد کنشگری سیاسی .ایشان صرف نظر از وجوه مختلف شخصیتی به ویژه مقام معنوی دارای نوعی رفتار سیاسی منحصر به خود نیز بوده اند . تبیین فعالیت سیاسی حضرت زهرا با تعاریف معاصر فعالیت سیاسی این فرصت را به جامعه امروز می دهد که یکی دیگر از وجوه شخصیت ایشان را در صحنه اجتماعی بررسی  شود .

وی خاطرنشان ساخت : توجه به این نکته بسیار مهم است که فعالیت ایشان را در ظرف تاریخ آن روزگار تبیین کنیم. از انجا که حضرت زهرا دغدغه دین دارد و اید ه آلش جاری شدن سنت پیامبر در نظام اسلامی است به عنوان کنشگر در مقطعی از تاریخ به خصوص پس از رحلت پیامبر در این عرصه گام بر می دارد. از این رو اگر بحث از قدرت سیاسی و کنشگری حضرت می شود منظور عملیاتی کردن ارمان ها ی نظام اسلامی با تکیه بر قدرت سیاسی است.

وی افزود: اگر حضور حضرت زهرا(س) در پنج واقعه خاص مورد توجه قرار بدهیم نقش کنشگری ایشان قابل توجه می شود . اول دیدار حضرت از خانواده های انصار و مهاجر و دعوت آنان به حضور در گروه معترض به حکومت؛ دوم حضور حضرت در مسجد النبی و بیان خطبه مهم سیاست گذاری فاطمی است؛ سوم حضور در مرکز دارالعماره، بیان خواسته ها و دستیابی به قدرت اقتصادی یعنی بازگشت فدک  ؛ چهارم دیدار سیاسی با ابوبکر و عمر در بستر بیماری و پنجم مباهله است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا وقتی به عنوان یک کنشگر وارد گفتگو می شود شیوه سیاسی متفاوتی را انتخاب می کند اظهار کرد: ایشان در مقطع بعد از فوت پیامبر و خانه نشینی حضرت علی(ع) و در شرایطی که افراد همه به دور قدرت سیاسی جدید هستند در حضور جدی خود در مسجدالنبی فعالیتی سیاسی انجام می دهند حضرت چالش خود با قدرت سیاسی موجود را با اتکا به ابزارهای رقابت سیاسی به روشنی طرح می کنند.

دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از ابزار های ایشان گریه کردن در فراغ پیامبر(ص) بود و حضور در مزار پیامبر که اغلب این امر را با فرزندان خود انجام می دادند. شیوه تبلیغی دیگر ایشان زمانی است که ایشان وارد دارالعماره می شوند و با ابوبکر و برای گرفتن فدک با استدلال وارد گفتگو می شوند و او را به چالش می کشند. این موارد فارغ از ابعاد معنوی حضرت نسبت به پیامبر و دلتنگی فرزند برای پدر است .وی درهمه این رفتار ها می خواست به جامعه آن روز بفهماند که نسبت به قدرت سیاسی موجود نقد دارد و ان را منطبق بر آرمانهای پیامبر و وصایای او نمی داند. حضرت با بهره گیری از همه ظرفیت هایش وظایف اجتماعی – سیاسی خود را عملیاتی کرد.

وی افزود: ایشان به دنبال پس گرفتن فدک بودند چرا که فدک منبع ارتزاق این خانواده بود و دشمن با این کار می خواست منبع مالی این خاندان را از آنها بگیرد. چرا که حضرت زهرا (س) خود یک کارآفرین بوده و  فدک را خود اداره می کرد.

نژادبهرام گفت: آرمان خواهی، جمع آوری یاران، تبلیغات، دسترسی به قدرت کارهایی بود که ایشان در فعالیت سیاسی خود به خوبی انجام می دادند. در برهه ای ایشان با قهر سیاسی خود باعث شدند که دشمن عقب نشینی کند اما باز هم ایشان راه را نبستند و دشمنان از طریق حضرت علی(ع) دوباره با ایشان گفتگو کردند.

این فعال امور زنان ادامه داد: ایشان حتی با وصیت خود که مرا شبانه دفن کنید هم حرکتی سیاسی انجام دادند و می خواستند این پیام تا ابد بماند و دشمنان نتوانند با حضور خود در مراسم تشییع فاطمه(س) خود را تطهیر کنند.

وی افزود: در منطق حضرت زهر ا، قدرت سیاسی فرصتی برای عملیاتی کردن ارمانهای جامعه اسلامی و اطاعت از امر خدا بود لذا وی در راستای این منطق به شدت قدرت سیاسی جدید پس از پیامبر را به چالش کشید تا دیدگاههای دین مدارانه خود را عملیاتی کند.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه